2015-2019 dönemi Adalet Bakanlığı Stratejik planı
- Stratejik Plan Sunuş
- Stratejik Amaçlar
- Stratejik Hedefler
- Performans Programları
- Faaliyet Raporları
-
Adalet Bakanlığının 2015 – 2019 yıllarını kapsayan İkinci Stratejik Planını sunmaktan heyecan ve memnuniyet duymaktayım. Zira gerek 2010 yılında kamuoyuna duyurulan Birinci Stratejik Plan, gerekse bu Plan adalet sistemimiz için önemli dönüm noktalarıdır.
Mahkemeler, Cumhuriyet savcılıkları, ceza infaz kurumları, denetimli serbestlik birimleri, icra iflas teşkilatı ve Adalet Bakanlığı merkez teşkilatından meydana gelen adalet teşkilatımız vatandaşlarımıza daha iyi adalet hizmeti sunmak için heyecan ve özveriyle çalışmaktadır. Diğer ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de son yıllarda yargı alanında önemli değişimler yaşanmıştır.
Adalet sistemlerinin dünya genelinde inovasyonla şekillendiği bir dönemi yaşıyoruz. Günümüzde adalet sistemleri yoğun bir değişim göstermekte ve ülkeler adalet sistemlerinin varlık sebebini, hizmet anlayışını, hizmetleri sunma şeklini tartışıp sürekli yenilikçi yollar aramaktadır.
Adalet hizmetlerindeki değişim uluslararası gelişmelerin yanısıra toplumsal beklentilerden de kaynaklanmaktadır. Vatandaşlar tüm kamu hizmetlerinde olduğu gibi yargı hizmetlerinin de adil olmasının yanısıra kaliteli ve hızlı olarak sunulmasını talep etmektedir. İçinde bulunduğumuz yüzyılın yargı sistemleri için öne çıkardığı, adalete erişim, onarıcı adalet, etkinlik ve verimlilik gibi kavramların tümü buna hizmet etmek için geliştirilmiştir.
Ülkemizde yargı alanında son on yılda atılan adımlar, çok yönlü, kapsayıcı ve bütünseldir. Bu nitelikteki çalışmaların ancak stratejik yönetim anlayışıyla gerçekleştirilebileceği düşüncesiyle hareket edilmiştir. Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamında hazırlanan Stratejik Plan yargımıza yeni bir vizyon kazandırmıştır. Kamuda hazırlanması zorunlu olan stratejik planlar yargı alanında farklı bir anlam kazanmış ve yargı reformu sürecinde önemli bir rol oynamıştır. Planla birlikte önceliklerimizin neler olduğunu, mevcut kaynaklarımızı nereye ve hangi sürede kullanacağımızı net bir şekilde ortaya koymuş bulunmaktayız.
Diğer yandan stratejik planlar kamuoyuna taahhüt niteliği de taşımaktadır. Stratejik planın açıklandığı andan itibaren kamuoyu yargı alanındaki çalışmaların ekseni hakkında bilgi sahibi olmakta ve yargı alanında yapılan çalışmaları takip edebilmektedir.
Planlama çalışmalarında adil yargılanmadan, insan hakları standartlarının yükseltilmesine, adalete erişimden, altyapı imkânlarının geliştirilmesi ve insan kaynaklarının güçlendirilmesine kadar tüm alanlar bütüncül ve geniş bir bakış açısıyla ele alınmıştır. Yargı kamuoyumuzun halen gündeminde olan birçok yeni kavram ve müessese bu çalışmalar neticesinde oluşmuştur.
2010 yılından bu yana uygulanan Birinci Stratejik Plan, önemli oranda hayata geçirilmiştir. Süreç içerisinde hukuk dünyasının gündemine giren yeni gelişmeler dikkate alınmış ve çalışmalar revize edilerek sürdürülmüştür. İkinci Stratejik Planımızı sunduğumuz bu dönem birinci dönemden önemli ölçüde farklıdır. Artık yargı kamuoyumuz yeni kavramlara aşinadır ve yenilikçi yollar geliştirilmesine daha açıktır.
Bakanlığımız bu Planda yer alan amaç ve hedefleri gerçekleştirmek için tüm paydaşları ile birlikte çalışacak ve işbirliğine açık olacaktır.
Tıpkı 2010-2014 döneminde olduğu gibi 2015-2019 yıllarını kapsayan İkinci Stratejik Plan döneminin de başarıyla geçeceğine olan inancımı belirtir Planın hazırlanmasında emeği geçenlere teşekkür ederim.
Kenan İPEK
Adalet Bakanı -
A1- Hukuk ve ceza adaleti sisteminin kalitesini ve etkinliğini geliştirmek
A2- Adalete erişim ile mağdurlara ve dezavantajlı gruplara yönelik uygulamaları geliştirmek
A3- Organizasyon yapısı ile fiziki ve teknik altyapıyı güçlendirmek
A4- İnsan kaynakları kapasitesini ve mesleki yetkinliği güçlendirmek
A5- Adalet alanında uluslararası işbirliğini geliştirmek ve AB katılım sürecinin etkinliğini artırmak
A6- Alternatif uyuşmazlık çözüm yollarının etkinliğini artırmak
A7- İcra - iflas sistemini geliştirmek
A8- Ceza infaz sistemini geliştirmek
-
H1.1- Soruşturmaların etkinliğinin artırılması
H1.2- Avukatlık kurumunun ve savunmanın güçlendirilmesi
H1.3- Bilirkişilik müessesesinin yeniden yapılandırılması
H1.4- Tanıklık kurumuna yönelik uygulamalar geliştirilmesi
H1.5- Tebligat sisteminin güçlendirilmesi
H1.6- Hukuk davalarında sulh müessesesinin etkinleştirilmesi
H1.7- Noterlik sisteminin yeniden yapılandırılması
H1.8- Kamudan kaynaklanan iş yükünün azaltılması
H1.9- Adli süreçlerde insan hakları farkındalığının geliştirilmesi
H1.10- Adalet aktörleri arasındaki işbirliğinin geliştirilmesi
H1.11- Adalet dairelerindeki delil saklama standartlarının yükseltilmesi
H1.12- HSYK ile işbirliği halinde ihtisas mahkemelerinin etkinleştirilmesi
H2.1- Adli yardım sisteminin güçlendirilmesi
H2.2- Yargısal süreçler konusunda yararlanıcıları bilgilendirme mekanizmalarının kurulması
H2.3- Hukuki yardım (himaye) sigortası sisteminin geliştirilmesi
H2.4- Zaman yönetimi uygulamasının yerleştirilmesi
H2.5- Hukuk kliniği yöntemlerinin geliştirilmesi
H2.6- Çocuk adaleti sisteminin güçlendirilmesi
H2.7- Çocuklara yönelik adli süreçlerin yeniden yapılandırılması
H2.8- Aile içi şiddet suçları konusunda adalet sisteminin kapasitesinin güçlendirilmesi
H2.9- Dezavantajlı gruplara duyarlı bir sistem oluşturulması
H2.10- Adalet sisteminde mağdur odaklı uygulamalar geliştirilmesi
H2.11- Toplum yararına (Pro Bono) hukuk hizmetleri”nin uygulamasının sağlanması
H2.12- Yargı harçlarının yeniden düzenlenmesi
H2.13- Koruyucu hukuk uygulamalarının geliştirilmesi
H3.1- Bölge adliye ve bölge idare mahkemelerinin faaliyete geçirilmesi
H3.2- Adalet Bakanlığının teşkilat yapısının etkinliğinin artırılması ve adalet komisyonlarının yeniden yapılandırılması
H3.3- Yargıda bilişim hizmetlerinin geliştirilmesi/adalet istatistiklerine ilişkin kapasitenin güçlendirilmesi
H3.4- Adli Tıp Kurumunun kapasitesinin güçlendirilmesi
H3.5- Denetim mekanizmasının daha etkin hale getirilmesi
H3.6- Adalet Teşkilatının mali yönetim kapasitesinin geliştirilmesi
H3.7- Adalet Teşkilatının fiziki ve teknik kapasitesinin geliştirilmesi
H3.8- İç kontrol sisteminin kurulması
H3.9- HSYK ile işbirliği halinde bölge adliye ve bölge idare mahkemeleri ile ilk derece mahkemelerinin faaliyet raporları hazırlamasının sağlanması
H3.10- Mahkeme yönetimi sisteminin güçlendirilmesi
H3.11- Yargı alanında halkla ilişkilerin geliştirilmesi
H3.12- Yargı medya ilişkilerinin kurumsal hale getirilmesi
H3.13- Arşiv hizmetlerinin geliştirilmesi
H4.1- Hakim ve savcı adaylık döneminin daha etkin ve verimli hale getirilmesi
H4.2- Hakim ve savcılara yargısal faaliyetlerinde destek imkânlarının artırılması
H4.3- Hakim, cumhuriyet savcısı ve yardımcı personel sayısının uluslararası standartlar gözetilerek artırılması
H4.4- Yargı çalışanlarına yönelik eğitim faaliyetlerinin güçlendirilmesi
H4.5- Yargı mensuplarına yönelik yurtdışı eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesi
H4.6- Hukuk eğitimi Ve öğretiminin geliştirilmesi ve kalitesinin artırılmasını için Yükseköğretim Kurulu ve üniversitelerle işbirliği yapılması
H4.7- Adalet Meslek Yüksek Okullarında verilen eğitimin geliştirilmesi için Yükseköğretim Kurulu ve üniversitelerle işbirliği yapılması
H5.1- Adli yardımlaşma ve adlî işbirliğinin geliştirilmesi
H5.2- Sınır aşan örgütlü suçlar, terör, terörizmin finansmanı, sanal ortamda işlenen suçlar, insan ticareti, göçmen kaçakçılığı ve uyuşturucu madde ticareti suçları alanlarında uluslararası işbirliğinin geliştirilmesi
H5.3-AB hukuku konusunda farkındalığın artırılması
H5.4- AB katılım sürecinde proje geliştirme ve uygulama kapasitesinin artırılması
H6.1- Hukuki uyuşmazlıklarda alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemlerinin geliştirilmesi
H6.2- Ceza alanında alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemlerini geliştirilmesi
H6.3- İdari yargıda alternatif uyuşmazlık çözüm yollarının geliştirilmesi
H7.1- İcra ve iflas sisteminin yönetim ve teşkilat yapısının geliştirilmesi
H7.2- İnsan kaynakları kapasitesinin artırılarak mesleki performansın iyileştirilmesi
H7.3- Yeni icra dairesi modelinin yaygınlaştırılması
H8.1- İnsan kaynakları ve yönetim kapasitesinin geliştirilmesi
H8.2- Sağlık hizmetlerinin geliştirilmesi
H8.3- Ceza infaz kurumlarının fiziki dönüşümünün sürdürülmesi
H8.4- Alternatif ceza infaz yöntemlerinin geliştirilmesi
H8.5- Ceza infaz sisteminin mükerrer suçluluğu önleyecek şekilde etkili hâle getirilmesi
H8.6- İnfaz sisteminin şeffaflığının artırılması
-
Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.
-
Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.
faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:
Performans Programları
- 2018 Performans Programı (indir)
- 2017 Performans Programı (indir)
- 2016 Performans Programı (indir)
- 2015 Performans Programı (indir)
Faaliyet Raporları
- 2018 Faaliyet Raporu (indir)
- 2017 Faaliyet Raporu (indir)
- 2016 Faaliyet Raporu (indir)
- 2015 Faaliyet Raporu (indir)
Hızlı Erişim
Yürürlükteki Stratejik Planlar
Hazırlanan Stratejik Planlar