2024-2028 dönemi Yargıtay Stratejik planı

  • Stratejik Plan Sunuş
  • Stratejik Amaçlar
  • Stratejik Hedefler
  • Performans Programları
  • Faaliyet Raporları
  • Yüksek mahkemenin kendi yargı sistemine liderlik etmesi, sadece önüne gelen dosyalar hakkında karar vermenin oldukça ötesinde ilave sorumluluklar taşıdığı anlamına gelir. Bunlar arasında, ülkede içtihat birliğini sağlama, hukuk sistemine liderlik etme ve eğitici olma gibi adalet sistemiyle ilgili politikaların ve stratejilerin geliştirilmesi de yer almaktadır. Bu nedenle Yargıtay başta yargı etiği ve yargıda şeffaflık olmak üzere adalet sistemimizin daha ileri gitmesi için gerekli olan reformları hayata geçirmiştir.

    Günümüzde bilginin ve dijitalleşmenin büyük önem kazandığı alanlardan bir tanesi de adalet sistemidir. Misyonumuzu modern çağın gereklerine göre yeniden tanımlama ihtiyacını duyduğumuz günleri yaşıyoruz. Avukatların yargılama süreçlerine katkısı, medya mensuplarının çalışma şekilleri, ilk derece mahkemeleri ve istinaf mahkemelerinin verdiği kararların kalitesi gibi birçok faktör Yargıtay’ın performansını ve toplumda yargıya duyulan güveni doğrudan etkilemektedir. Tüm bu faktörlerin işlevlerinin ve öneminin farkında olarak reform çalışmalarımızı bütünsel bir bakış açısıyla yürütüyoruz.

    Yargıda dijitalleşme, Yargıtay ile ilgili mevzuatın ve insan kaynakları yönetiminin çağın gereklerine uygun hale getirilmesi,  2024-2028 Stratejik Planın karakterize eden üç ana reformdur. Sistemsel bir yaklaşımla hazırlık çalışmaları yapılan bu reformlar, uzun süren çalışmalar sonucunda her ayrıntısına kadar Stratejik Planda detaylandırılmıştır.

    Yargıtay kararları, sadece uyuşmazlığın taraflarına yönelik subjektif bir işleve sahip olmayıp, aynı zamanda hukukun nasıl uygulandığını göstermesi bakımından herkese yönelik objektif bir işleve de sahiptir. Yargıtay’ın en önemli görevi ve topluma karşı en büyük sorumluluğu adli yargıda hukukun herkese eşit şekilde uygulanmasıdır. Yargıtay kararlarının objektif işlevini korumak ve güçlendirmek hukuk devleti olmanın en karakteristik özelliğidir. Hukukun objektif, belirli ve öngörülebilir olması, eşitlik ve hukuki güvenliğin ve özellikle de adil yargılanma hakkının teminatı olup, bu anlayış reform çalışmalarımızın temel motivasyonunu oluşturmaktadır.

    Yaptığımız görevin, içinde yaşadığınız toplum bakımından yaşamsal öneminin farkında olarak büyük bir azim ve kararlılıkla çalışmanın heyecanı içindeyiz. Adli kaliteyi daha çok yükselteceğine inandığım yapısal reformlara odaklanan 2024-2028 Stratejik Planının başarıyla uygulanmasını dilerim.

                                                                                                                    Mehmet AKARCA

                                                                                                                     Yargıtay Başkanı

  • A1- Yargıtay’ın şeffaflığını artırmak.

    A2- Yargı etiğinin güçlendirilmesi.

    A3- Yargıtay’ın hukuki çerçevesinin çağın ihtiyaçlarına göre yeniden düzenlenmesi.

    A4- Kurumsal kapasiteyi güçlendirmek.

    A5- Adli kalitenin daha çok yükseltilmesi.

  • H1.1- Kişisel verilerin korunması kaydıyla tüm Yargıtay kararlarına erişimin sağlanması.

    H1.2- Yargıtay’ın emsal ve güncel kararlarının yaygınlaştırılması için kurulan Yargıtay İçtihat Merkezi’nin faaliyetlerinin desteklenmesi.

    H1.3- Dosyaların öngörülen kanun yolu inceleme süreleri konusunda tarafların bilgilendirilmesi.

    H1.4- Yargıtay’ın şeffaflık ve iletişim stratejisinin güçlendirilmesi.

    H2.1- Yargıtay Etik İlkeleri Hukuk Klinikleri yoluyla öğrencilerin, hukukçuların ve halkın bilgilendirilmesi.

    H2.2- Yargıtay Yargı Etiği Danışma Kurulunun faaliyetlerinin desteklenmesi.

    H2.3- Yargıtay üyeleri, tetkik hâkimleri, Yargıtay Cumhuriyet savcıları ve Yargıtay personelinin düzenli etik eğitimi alması ve etik kolaylaştırıcı sayısının artırılması.

    H3.1- Bilişim, proje yöneticisi, iş analisti ve uzmanlığı, programcılık, uluslararası ilişkiler, araştırma ve geliştirme, eğitim uzmanlığı ve yöneticiliği, alan uzmanlığı, ölçme ve değerlendirme, bütçe ve halkla ilişkiler gibi mahkeme yönetiminin gerektirdiği “uzmanlık” kadrolarının ihdas edilmesi.

    H3.2- Yargıtay Kanunu ve ikincil mevzuatın yeniden düzenlenmesi.

    H3.3- Adli mahkemelere ilişkin kanun yolu sisteminin daha etkin hale getirilmesi.

    H3.4- Yargıtay’da görevli olanların yurt dışında eğitim alma, mesleki inceleme ve çalışma ziyaretinde bulunma olanaklarının geliştirilmesi.

    H4.1- Yargıtay’ın elektronik posta altyapısının güçlendirilmesi.

    H4.2- Yargıtay’ın kurumsal kapasitesinin güçlendirilmesi için uluslararası projeler ve çalışmalar yapılması.

    H4.3- Bilişim altyapısının geliştirilmesi.

    H4.4- Yargıtay hizmet binasının fiziksel altyapısının bakımının yapılması.

    H4.5- Yargıtay’da görev yapanlar ile staj için gelenlere yönelik eğitimler ve bilimsel toplantılar düzenlenmesi, yayınlar yapılması.

    H4.6- Hizmet aracı kapasitesinin artırılması.

    H5.1- Yapay zekâ destekli rapor hazırlama ve gerekçeli karar yazma usullerinin uygulanması.

    H5.2- Temyiz dilekçelerine belli standartlar getirilmesi ve kullanıcı dostu formlar oluşturulması.

    H5.3- Yargıtay kararlarının ve Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı tebliğnamelerinin kalitesinin daha çok yükseltilmesi.

    H5.4- Yargıtay’daki adli kalite süreçlerinin takip, denetim ve değerlendirme mekanizmalarının güçlendirilmesi.

    H5.5- Yargıtay içinde içtihat tutarlılığının güçlendirilmesi.

  • Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.

  • Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.

    faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:

      Henüz eklenmemiş

Performans Programları
Faaliyet Raporları
    Henüz eklenmemiş

Hızlı Erişim

Yürürlükteki Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]

[Belediyeler]

[İl Özel İdareleri]

[KİT'ler]

Hazırlanan Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]