2011-2016 dönemi Orta Doğu Teknik Üniversitesi Stratejik planı
- Stratejik Plan Sunuş
- Stratejik Amaçlar
- Stratejik Hedefler
- Performans Programları
- Faaliyet Raporları
-
Değerli Mensuplarımız, Öğrencilerimiz, Mezunlarımız ve ODTÜ Dostları,
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, kuruluşunun 55. yılı olan 2011 yılında ikinci beş yıllık stratejik planını uygulamaya koymaktadır. “ODTÜ Stratejik Planı 2011 – 2016”, Senato ve Üniversite Yönetim Kurulu’nun 28 Haziran 2011 tarihli ortak toplantısında onaylanarak yürürlüğe girmiştir.
Üniversitemiz, 2005 – 2010 dönemi Stratejik Planı’na da uygun olarak, lisansüstü eğitim ile araştırma – geliştirme alanlarında büyüme stratejisini başarıyla sürdürmüştür. Araştırma-ağırlıklı üniversite olma vizyonumuzdan kaynaklanan bu strateji, ülkemizin öncelikli gereksinimlerine cevap verirken, Üniversitemize bu alanda rekabet avantajı sağlayan kaynaklarını da kullanıma sokmuştur. Ülkemizde yüksek lisans ve doktora programlarına talebin büyümesi, ulusal-uluslararası araştırma fonlarındaki artış ve sanayinin kuvvetlenen işbirliği talebi bu stratejik yönelimi desteklemiştir. Bu süreçte, lisansüstü eğitim ve araştırma başarısına temel oluşturan nitelikli akademik ve idari kadromuzun, iyi yetişmiş lisans mezunlarımızın ve araştırma altyapımızın daha da geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Üniversitemizin araştırma ve geliştirme alanında artan performansı, uluslararası yayın sayılarına, bilimsel ve uygulamalı araştırma proje portföyüne ve sanayi işbirliği istatistiklerine yansımaktadır. Öğretim üyesi başına düşen yayın sayıları sürekli artış içindedir. Araştırma fonlarından karşılanan harcamalar, Üniversitemizin personel ödemeleri dahil toplam yıllık harcamalarının 1/3’ü düzeyine ulaşmaktadır. Bilimsel araştırma ve geliştirme kapasitemiz ve verdiğimiz hizmetler, yeni kurulan mükemmeliyet merkezlerinin işlevsellik kazanmasıyla daha da artacaktır.
Lisansüstü programlarımızın ve mezunlarımızın sayısındaki artış sürmektedir. Son yıl içinde yüksek lisans diploma sayısı 1.200’ü aşarken, doktora diploma sayımız ilk kez 200’ü aşarak 2010 yılında 230’a ulaşmıştır.
Üniversitemizin başarısı, sadece lisansüstü eğitim ve araştırma alanında değil, lisans eğitimindeki öncü konumundan da kaynaklanmaktadır. Bu nedenle, lisansüstü eğitim ve araştırma alanlarında büyüme stratejisini sürdürürken, lisans eğitimindeki önder konumumuzun güvence altına alınması son derece önemlidir. Son dönemde kapsamlı şekilde yürütülen eğitim laboratuvarlarını yenileme kampanyası başta olmak üzere, lisans eğitiminin desteklenmesi ve sürekli olarak iyileştirilmesi önemli bir kurumsal öncelik olmuştur. Bu öncelik önümüzdeki dönemde de devam etmek durumundadır.
Bu gelişmeler sonucunda, ODTÜ’nün eğitim, araştırma, toplumsal hizmet etkinlikleriyle ve kurumsal yönetim modeliyle 55 yılda eriştiği düzey gurur vericidir. Üniversitemizin eğitim ve araştırma alanındaki başarı çizgisiyle birlikte uluslararası tanınırlığı da artmaktadır. Son bir yıl içinde ilan edilen Times Higher Education ve Webometrics sıralamalarına da yansıdığı gibi, ODTÜ dünyanın önde gelen üniversiteleri arasında yer almaktadır.
Önümüzdeki dönemde, yükseköğretim ve araştırma sektörlerindeki küreselleşmenin artması beklenmelidir. Uluslararası rekabet ve işbirlikleri tüm üniversitelerimizi daha fazla etkileyecektir. Son dönemde, Türkiye’de hızla artan üniversite sayıları ve lisans eğitiminde arz-talep dengesinin değişmesi sonucunda, rekabet koşulları değişecek ve kalite hakkındaki duyarlılıklar artacaktır. Yükseköğretim Kurulu tarafından başlatılan “Yükseköğretimin yeniden yapılandırılması” çalışmaları, üniversitelerimiz ve ülkemiz için büyük önem taşıyacaktır. Yeniden yapılandırma sürecinde görüş ve önerileri geliştirmek için Üniversitemiz bünyesinde başlatılan çalışmalar sürdürülecektir.
“ODTÜ Stratejik Planı 2011 – 2016”, öngörülen bu ortamda Üniversitemizin başarısını artırmaya yönelik Stratejik Programlardan oluşmaktadır. “Eğitim”, “Araştırma”, “Toplumsal Hizmet”, “Kurum Geliştirme”, “İnsangücü”, “Teknokent” ve “Kuzey Kıbrıs Kampusu” başlıklarını taşıyan Stratejik Programlardan son ikisi, Üniversitemizin çok özel iki girişiminin katkısını artırmayı amaçlamaktadır.
İlk beş Stratejik Program ise, özünde, lisans programlarımızın ve kalite güvence sistemlerimizin desteklenmesini; lisansüstü programlarımızda planlı gelişmeyi; bilimsel araştırma rekabet gücümüzün ve etkimizin artırılmasını; lisansüstü eğitim ile Ar-Ge faaliyetlerimizin bütünleştirilmesini; fikri mülkiyet haklarımızın korunmasını ve ekonomik değere dönüştürülmesini; insan kaynağımızın zenginleştirilmesini; toplumsal hizmet programlarımızda kurumsallaşmayı; iletişim ve yönetim altyapımızın iyileştirilmesini kapsamaktadır. “Kurum Geliştirme” başlığı altında, mevcut fiziksel altyapının ve örgütsel kapasitenin geliştirilmesinin yanısıra bir dizi yeni idari birimin yaratılması hedeflenmektedir.
“ODTÜ Stratejik Planı 2011 – 2016” geniş bir katılımla hazırlanmıştır. Uzun saatlerini hazırlık çalışmalarına ayıran “Araştırma Politikaları Komisyonu” ve “Eğitim-Öğretim Politikaları Komisyonu” üyeleri başta olmak üzere, sürece katkı sağlayan çalışanlarımıza, öğrencilerimize ve mezunlarımıza şükranlarımı sunarım.
Üniversitemizin başarı çizgisini yükseltmemiz ve “ODTÜ Stratejik Planı 2011 – 2016” hedeflerine ulaşmamız, çalışanlarımızın, öğrencilerimizin, mezunlarımızın ve tüm ODTÜ Dostlarının desteği ve katılımı ile mümkün olacaktır. Tüm ODTÜ Ailesini, “ODTÜ Stratejik Planı 2011 – 2016” uygulamalarını izlemeye ve aktif olarak desteklemeye davet ediyorum.
En iyi dilek, sevgi ve saygılarımla.
Prof.Dr. Ahmet Acar
Rektör
-
A1- Lisans programlarına kabul edilen öğrencilerin niteliklerinin sürekli olarak artırılması
A2- Eğitim programlarının etkinliğinin artırılması
A3- İngilizce dil yeterlik düzeyinin artırılması
A4- Eğitimde kalite güvencesinin kurumsallaştırılması
A5- Eğitim programlarının destek altyapısının ve eğitim ile ilgili hizmetlerin geliştirilmesi
A6- Öğretim teknolojileri kullanımında yenilikçiliğin desteklenmesi
A7- Lisansüstü eğitimin geliştirilmesi
A8- Yaşam boyu eğitim hizmetlerinin yaygınlaştırılması
A9- Uzaktan eğitim programlarının geliştirilmesi
A10- Araştırma faaliyetleri için kaynak yaratılması ve etkin kullanılması
A11- Araştırma çıktılarının etkisinin artırılması
A12- Araştırma performansında sürekli iyileştirme sağlayacak bir ölçme ve değerlendirme sisteminin geliştirilmesi
A13- Toplumun öncelikli sorunlarının çözümüne yönelik konularda eğitim, araştırma ve uygulama faaliyetlerinin yürütülmesi
A14- ODTÜ’deki yükseköğretim sektörü için yeni yaratıcı uygulamaların toplumsal hizmet projesi olarak geliştirilmesi ve deneyimlerin paylaşılması
A15- Bilim ve teknoloji ile ilgili konuların topluma iletilmesi için mekanizma ve faaliyetlerin geliştirilmesi
A16- Üniversitedeki kurumsal yönetim süreçlerinin iyileştirilmesi
A17- Kurumsal altyapının ve mekânların geliştirilmesi
A18- ODTÜ öğrencilerinin akademik başarısı, sosyal ve kişisel gelişimi için sağlanan olanakların geliştirilmesi
A19- ODTÜ akademik ve idari insan gücünün gelişiminin desteklenmesi
-
H1.1- Üniversitemizi gittikçe daha yüksek birikim ve beceri düzeyine sahip (mevcut sistemde YGS/LYS sıralamasında üst yüzdelik dilimden gelen) öğrencilerin tercih etmesinin sağlanması
H1.2- ODTÜ lisans programlarının uluslararası öğrenciler tarafından öncelikli olarak tercih edilmesinin sağlanması
H2.1- Ders programlarının gözden geçirilerek, kredi yükü ve dağılımı dengeli, çok seçenekli ve birbirini bütünleyici derslerden oluĢan eğitim programlarının geliĢtirilmesi
H2.2- Yandal ve çift anadal programlarının esnekliklerinin ve etkinliklerinin artırılması
H2.3- Ön koşul, seçmeli ve bölüm dışı-zorunlu-çok gruplu derslere iliĢkin var olan sorunların giderilmesi
H2.4- Öğrencilerin, eğitim ve öğretim sürecine daha etkin katılımının sağlanarak, ilgi ve motivasyonlarının artırılması
H2.5- Her lisans programı için bilimsel, toplumsal ve mesleki ihtiyaçlar göz önüne alınarak Program Eğitim Amaçlarının Bölüm/Birim misyonu içinde tanımlanması, gözden geçirilmesi, paylaşılması, ölçülmesi, değerlendirilmesi ve iyileĢtirilmesi
H2.6- Her lisans programı için Program Çıktıları'nın (öğrencilerin mezun olduklarında neleri bilmeleri ve yapabilmelerinin beklendiği) bilimsel, toplumsal ve mesleki ihtiyaçlar göz önüne alınarak tanımlanması, gözden geçirilmesi, paylaşılması, ölçülmesi, değerlendirilmesi ve iyileştirilmesi
H2.7- Lisans programları için üniversite genelinde bazı ortak "program çıktıları"nın kullanılması
H2.8- Açılan derslere iliĢkin hazırlık ve planlama sürecinin daha verimli hale getirilmesi
H2.9- Programların/alanların gözden geçirilip gerekirse dünyadaki yeni gelişmelere uygun hale getirilmesi
H3.1- İngilizcenin eğitim-öğretim sürecindeki önemi hakkında Üniversite genelinde öğrencilerin farkındalığının artırılması
H3.2- Öğrencilerin İngilizce gelişimini sağlayacak öğrenme ortamlarının oluşturulması
H3.3- Öğretim elemanlarına İngilizce dilinde eğitim konusunda destek sağlanması
H4.1- Lisans programlarının dış değerlendirmeye tabi tutulması
H4.2- Öğretim performansında sürekli iyileşmeyi sağlayacak performans ölçme ve değerlendirme sisteminin oluşturulması
H4.3- Öğrencilerin akademik başarı düzeylerinin sürekli izlenmesi ve bölüm bazında değerlendirmeler yapılması
H5.1- Dersliklerin kullanım yoğunluğunun iyileştirilmesi
H5.2- Genel kullanıma açık bilgisayar laboratuvarlarının daha verimli kullanılması
H5.3- Öğrenciler için çalışma mekanlarının oluşturulması/düzenlenmesi
H5.4- Eğitim Laboratuvarlarının yenilenmesi ve bakım-onarım çalışmalarına devam edilmesi
H5.5- Öğrenci İşleri Bilgi Sisteminin (ÖĠBS) iyileştirilmesi ve geliştirilmesi
H5.6- Öğrenci İşleri Daire Başkanlığının (ÖĠBD) ve hizmetlerinin geliştirilmesi
H5.7- Kütüphane hizmet ve imkanlarının geliştirilmesi
H6.1- Öğretim teknolojisi olanakları hakkında farkındalığın ve kullanım yeterliğinin artırılması
H6.2- Öğretim teknolojilerinin sürekli yenilenmesi ve öğretim elemanlarının desteklenmesi
H6.3- Öğretim materyali üretim ve paylaĢımının yaygınlaştırılması
H6.4- Öğretim teknolojilerinin kullanımında yenilikçiliğin desteklenmesi amacıyla yeni bir yapılanma ve mekanizmalar oluĢturulması
H6.5- Derslerin diğer yükseköğretim kurumları ile paylaĢılması için açık ders materyali geliĢtirilmesi
H7.1- Lisansüstü programlara nitelikli öğrencilerin baĢvurusunun özendirilmesi
H7.2- Nitelikli yabancı öğrencilerin programlara baĢvurmasının sağlanması
H7.3- Lisansüstü Programlara kayıtlı öğrencilerin daha etkin bilgilendirilmesi ve desteklenmesi
H7.4- Lisansüstü eğitimle ilgili süreçlerin geliĢtirilmesi
H7.5- Tez çalışmalarının ekonomik ve toplumsal faydaya dönüştürülmesi
H7.6- Lisansüstü programların çeşitliliğinin artırılması
H7.7- Lisansüstü eğitimde kalite güvence sistemlerinin geliştirilmesi
H8.1- Sürekli Eğitim Merkezi (SEM) faaliyet alanının ODTÜ’nün tüm birikimine yansıtacak şekilde geniĢletilmesi
H8.2- SEM etkinliklerine yönelik kalite güvence sisteminin geliştirilmesi
H8.3- SEM’in, ODTÜ çalıĢanlarının eğitim gereksinimlerinin karĢılanmasında PDB ile birlikte daha etkili olarak çalıĢmasının sağlanması
H8.4- SEM’in fiziksel ve iĢgücü olanaklarının, görevinin gerektirdiği düzeye kavuşturulması
H9.1- Üniversitemizin uzaktan eğitim stratejisinin ve altyapısının geliştirilmesi
H9.2- Sanayi ve toplumun ihtiyaçları doğrultusunda uzaktan eğitim sertifika programlarının geliştirilmesi
H9.3- Lisans ve lisansüstü uzaktan eğitim programlarının geliĢtirilmesi için değerlendirmeler yapılması
H10.1- İnsan kaynaklarının geliştirilmesi
H10.2- Araştırma amaçlı finansal kaynakların geliştirilmesi ve etkin kullanımının sağlanması
H10.3- Fiziksel kaynakların geliştirilmesi ve etkin kullanımının sağlanması
H11.1- Yeni çalışmalara yön verecek ve toplumsal katkılar sağlayacak disipliner disiplinlerarası-çok disiplinli araştırma faaliyetlerinin yürütülmesi
H11.2- Araştırmacı motivasyonunun artırılması
H11.3- Ekonomik ve toplumsal faydası yüksek araştırma çıktılarının artırılması
H12.1- Araştırma potansiyelinin ve kalitesinin artırılmasına yönelik stratejik program etkinliklerinin değerlendirilmesini sağlayacak dinamik ölçütlerin belirlenmesi
H13.1- Toplumsal hizmet kapsamındaki araştırma ve uygulama faaliyetlerinin geliştirilmesi
H13.2- Eğitim program ve faaliyetlerinin toplumsal hizmet boyutunu geliştirecek şekilde düzenlenmesi
H14.1- ODTÜ Kuzey Kıbrıs Kampusu, Teknokent, ÖYP, Merkezi Laboratuvar, Bilim ve Teknoloji Müzesi vb. uygulamaların toplumsal hizmet projesi olarak sürdürülmesi
H14.2- Türkiye’deki yükseköğretim sektörü için örnek niteliğinde olacak yeni modeller/uygulamalar geliştirilmesi
H14.3- ODTÜ’nün web sayfasında toplumun üniversiteden beklentilerini ve toplumsal gelişmeye ilişkin görüşlerini paylaşabileceği bir “Bilgi Paylaşım Platformu” oluşturulması
H15.1- Topluma erişim faaliyetlerinin etkinleştirilmesi
H15.2- ODTÜ kampusunun ve kampustaki etkinliklerin topluma daha fazla açılması
H16.1- Üniversite içinde bilgi paylaşımının ve katılımcılığın artırılması
H16.2- Kurumsal performans ölçüm ve değerlendirme süreçlerinin iyileştirilmesi
H16.3- Kurumsal iletişim ve tanıtım ile ilgili hizmetlerin geliştirilmesi
H16.4- Kurumsal öğrenmenin ve yenilikçiliğin desteklenmesi
H16.5- Gerek duyulan uzmanlaşmış hizmetleri sağlamak üzere yeni birimler oluşturulması, mevcut program ve birimlerin yeniden yapılandırılması
H16.7- “İdari Personel Destekleme Birimi”nin eşgüdümünde idari birimlerin daha etkili çalışmasının sağlanması
H16.8- Bilgi teknolojilerinin (BT) kaldıraç etkisinden yararlanarak, üniversitenin kurumsal yönetim kalitesinin her alanda artırılması
H17.1- Kütüphane altyapısı ve hizmetlerinin geliştirilmesi
H17.2- BiDB olanaklarının ve hizmetlerinin geliştirilmes
H17.3- Kampus içindeki destek hizmetlerinin ve mekanların değişen ve gelişen gereksinimlere uygun olarak genişletilmesi ve geliştirilmes
H17.4- Yerleşke fiziksel altyapı ve üstyapı yeterliliğinin geliştirilmesi
H17.5- Üniversitemizin sahip olduğu sanat koleksiyonunun koruma altına alınması ve sergileme olanaklarının geliştirilmesi
H18.1- ODTÜ’yü kazanan öğrencilerin yerleşkedeki ilk yılda Üniversite ortamına uyumlarının sağlanması amacıyla verilen desteklerin geliştirilmesi
H18.2- ODTÜ öğrencilerinin akademik başarılarını desteklemek amacıyla sağlanan hizmetlerin iyileştirilmesi
H18.3- Öğrencilere sağlanan PDR hizmetlerinin geliştirilmesi
H18.4- Öğrencilerin kişisel gelişimlerinin kurumsal olarak desteklenmesi
H18.5- Öğrencilerin mesleki yetkinliklerini artıran ve uygulamaya yönelik ek desteklerin artırılması
H18.6- Öğrencilerin barınma, beslenme, spor ve ulaĢım olanaklarının iyileştirilmesi
H18.7- Gereksinimi olan öğrencilerimize sağlanan maddi desteğin artırılması
H18.8- Öğrencilerimizin mezuniyet sonrası istihdam olanaklarını artırmaya yönelik hizmetlerin geliştirilmesi
H18.9- Türkiye’de üniversite eğitimi almak isteyen engelli öğrencilerin ilk tercihi olmak için engelli öğrencilerimize dezavantaj yaratan koşulların en aza indirilmesi
H18.10- Uluslararası öğrencilerimize sunulan olanakların geliştirilmesi
H19.1- Nitelikli insangücünün ODTÜ akademik ve idari kadrolarına kazanılması
H19.2- ODTÜ çalışanlarının gelirlerinin ve özlük haklarının iyileştirilmesi
H19.3- ODTÜ tarafından çalışanlarına sağlanan hizmetlerin ve çalışma ortamının iyileştirilmesi
H19.4- ODTÜ çalışanlarının mesleki ve kişisel gelişimlerinin desteklenmesi
H19.5- ODTÜ çalışanlarının iş tatmininin ve kuruma bağlılığının artırılması
-
Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.
-
Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.
faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:
Performans Programları
- 2017 Performans Programı (indir)
- 2016 Performans Programı (indir)
- 2015 Performans Programı (indir)
- 2014 Performans Programı (indir)
- 2013 Performans Programı (indir)
- 2012 Performans Programı (indir)
- 2011 Performans Programı (indir)
Faaliyet Raporları
- 2017 Faaliyet Raporu (indir)
- 2016 Faaliyet Raporu (indir)
- 2015 Faaliyet Raporu (indir)
- 2014 Faaliyet Raporu (indir)
- 2013 Faaliyet Raporu (indir)
- 2012 Faaliyet Raporu (indir)
- 2011 Faaliyet Raporu (indir)
Hızlı Erişim
Yürürlükteki Stratejik Planlar
Hazırlanan Stratejik Planlar