2013-2017 dönemi Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Stratejik planı
- Stratejik Plan Sunuş
- Stratejik Amaçlar
- Stratejik Hedefler
- Performans Programları
- Faaliyet Raporları
-
Dünya ekonomisinde son otuz yıl içerisinde ortaya çıkan yapısal değişikliklere paralel olarak devletlerin ekonomi yönetimi biçiminin yeniden yapılandırılması ve kamuda kalitenin yükseltilmesi ihtiyacı doğmuş, bu anlamda kamu sektörünün etkin ve verimli çalışmasına yönelik olarak birçok ülkede reform programları geliştirilmiş ve uygulanmıştır.
Reformlarda kamuda kaynak kullanım etkinliğinin artırılması, bütçe açıklarının ve kamu borçlanma gereğinin azaltılması, üretilen kamusal hizmetin kalitesinin yükseltilmesi, yürütme ve kamu kaynakları üzerinde siyasi denetimin ve sorumluluğun güçlendirilmesi, saydamlığın sağlanması, politika üretimi ve yönetiminde hesap verme sorumluluğunun geliştirilmesi gibi konulara ağırlık verilmiş, birçok ülkede kamu mali yönetim ve bütçe sistemlerinde önemli değişiklikler yapılmış ve sistemin bilgi üretecek şekilde yeniden tasarlanması öngörülmüştür.
Bu aşamada kamuda stratejik yönetim anlayışının benimsenmesi ve stratejik planlama yönteminin uygulanması ön plana çıkmıştır. Kamu yönetiminde stratejik planlama, her şeyden önce geleceğe dönük bir bakış açısı ile amaç ve sonuç odaklı bir yaklaşım içermektedir. Böylece kurumların hem etkinlik ve verimliliğinin artması, hem de performanslarının gelişmesi sağlanacaktır. Stratejik plan döneminde yapılacak faaliyet ve projelerde kamu hizmetlerinin sunumunda vatandaş odaklı olma, vatandaşın hayatını kolaylaştırma ve memnuniyetini artırma temel amaçtır.
Ülkemizde kamuda stratejik planlamaya geçişin yasal alt yapısı 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile oluşturulmuş, daha sonra bu Kanuna dayanılarak çıkarılan Kamu İdarelerinde Stratejik Planlamaya İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in yürürlüğe girmesiyle de uygulama başlatılmıştır.
635 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Bakanlığımızın ismi “Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı” olarak değiştirilmiş, teşkilat ve görevleri yeniden belirlenmiştir. Bu kapsamda “Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Stratejik Planı (2010-2014)”nın geçerliliği sona ermiş ve yeni bir stratejik plan hazırlama gereği ortaya çıkmıştır.
Bakanlığımızın 2013–2017 yılları arasında gerçekleştireceği proje ve faaliyetleri kapsayan yeni stratejik planımız iç ve dış paydaşlarımızın en geniş katılımıyla hazırlanmıştır. Bu Plan Bakanlığımızın yeniden yapılanma sonrası hazırlanan ilk stratejik planı olma özelliğine de sahiptir.
Stratejik planların başarısı bütçe ile uyumlu olmasının yanı sıra seçilen performans hedeflerine ulaşma oranlarıyla ölçülmektedir. Diğer bir ifadeyle eylemlerin öngörülen sürelerde ve öngörülen bütçe olanaklarıyla gerçekleştirilmesi stratejik planın başarısını göstermektedir.
Stratejik Planın hazırlanmasında emeği geçen Bakanlık çalışanlarına ve paydaşlarımıza teşekkür eder, Planın ülkemize hayırlı olmasını dilerim.
Nihat ERGÜN
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı
-
A1- İlgili taraflarla işbirliği içinde geliştirilen politikalar, stratejiler ve bu politika ve stratejiler doğrultusunda verilen desteklerle sanayinin planlı gelişimini sağlamak ve yüksek teknolojiye dayalı, dışa bağımlılığı azaltan ve yüksek katma değerli bir sanayi yapısının oluşumuna öncü olmak.
A2- Bilim, teknoloji ve yenilikçilik politikaları çerçevesinde üretilen bilginin korunması ve ekonomik katma değere dönüşmesi sağlanarak ülke sanayisinin teknolojik yapısını güçlendirmek, araştırma altyapısını ve üniversite-sanayi işbirliğini geliştirmek, girişimcilik, yenilikçilik ve sınai Ar-Ge kapasitesini artırmak.
A3- AB normlarıyla uyumlu, güvenli, sürdürülebilir, çevreye duyarlı ve verimlilik düzeyi artan bir üretim ve piyasa yapısının oluşumuna öncülük etmek.
A4- Hazırlanacak raporlar, yapılacak bilimsel araştırmalar ve yayınlar, yayımlanacak göstergeler ve düzenlenecek etkinliklerle, Bakanlığın görev alanlarındaki yapısal ve güncel sorunları belirlemek, çözüm önerileri geliştirmek.
A5- Bakanlığın kurumsal yapısı ile yönetim ve uygulama kapasitesini güçlendirmek; uluslararası düzeyde işbirliği kapasitesini geliştirmek.
-
H1.1- Türkiye Sanayi Stratejisinin sürekliliği sağlanacak, ilgili eylem planları kapsamındaki uygulamalar izlenecek ve değerlendirilecektir.
H1.2- Türkiye Sanayi Strateji Belgesi çatısı altında uygulamaya giren sektörel strateji
belgeleri ve eylem planları uygulanacak, izlenecek ve değerlendirilecektir.
H1.3- Uygulama dönemi sona eren sektörel strateji belgeleri ve eylem planları yenilenecek, gelişmeler doğrultusunda yeni sektörel strateji belgeleri ve eylem planları üretilecektir.
H1.4- Türkiye Verimlilik Strateji Belgesi ve Eylem Planı hazırlanacak, güncellenecek, uygulama sonuçları izlenecek ve değerlendirilecektir.
H1.5- Bakanlığın Sanayi Stratejisi ve Sektörel Strateji uygulama kapasitesi artırılacak, strateji belgelerine ilişkin kamuoyunda bilinç oluşturulacaktır.
H1.6- Altyapı ve üstyapı destekleriyle, yatırım programında belirlenen yörelerde planlı sanayileşmenin oluşumuna katkı sağlanacaktır.
H1.7- Geliştirilecek izleme ve denetim mekanizmalarıyla, OSB ve EB’lerin verimliliği artırılacaktır.
H1.8- Ulusal ve uluslararası düzeyde tanıtım etkinlikleriyle, OSB, EB ve SS’lerin yerli ve yabancı yatırımcılar için cazibe merkezi haline gelmesine yönelik çalışmalar yapılacaktır.
H1.9- Kümelenme alanındaki gelişmeler izlenecek, ilgili çalışma ve projelere katılım sağlanacak ve kümelenmeye destek sağlanacaktır.
H1.10- IPA III Bölgesel Rekabet Edebilirlik Operasyonel Programı (BROP)’nın hedef bölgesinde (43) ilde işletmeler desteklenecek ve rekabet edebilirlikleri artırılacaktır.
H2.1- Bilim ve Teknoloji Strateji Belgesi ve Eylem Planı hazırlanacak, belge kapsamındaki uygulamalar izlenecek ve değerlendirilecektir.
H2.2- Sanayi işletmelerinin Ar-Ge Merkezleri teşvik edilecek ve ilgili merkezlerin etkinliğinin artırılmasına yönelik denetimler yapılacaktır.
H2.3- Ar-Ge ve yenilikçilik projeleri sonucunda ortaya çıkan teknolojik ürünün ticarileşmesine ve yüksek katma değerli ürün üreten nitelikli girişimci sayısının yükseltilmesine yönelik destekler çeşitlendirilerek artırılacaktır.
H2.4- Teknoloji Geliştirme Bölgeleri (TGB)’nde kurulacak Teknoloji Transfer Ofisi (TTO) Modeli kapsamında destekler sağlanacak, TTO’lara ilişkin farkındalık düzeyi artırılacak, uluslararası kuruluşlardan edinilecek bilgi ve deneyimler Türkiye’ye aktarılacaktır.
H2.5- Verilecek desteklerle, katma değeri yüksek, teknoloji tabanlı ürün ve üretim yöntemleri geliştirilmesine yönelik olarak üniversite-sanayi işbirliğinin kurumsallaşmasına katkı sağlanacaktır.
H2.6- Kamu araştırma merkezleri ve söz konusu merkezlerin sanayi ile işbirliği, AB ve OECD kriterleri uyarınca ve bu örgütlerdeki iyi uygulama örnekleri göz önüne alınarak etkinleştirilecektir.
H3.1- PGD faaliyetlerinin etkinliğini arttırmak üzere Sanayi Ürünleri Güvenliği ve Denetimi Strateji Belgesi ve Eylem Planı hazırlanacak, uygulama sonuçları izlenecek ve değerlendirilecektir.
H3.2- Piyasada güvenli ürünlerin yer almasını sağlamaya yönelik çalışmalar yapılacaktır.
H3.3- Bakanlığın ürün güvenliği ve denetimi konularında idari ve teknik kapasitesi geliştirilecektir.
H3.4- Ürün güvenliğinin ve denetim faaliyetlerinin önemi konusunda kamuoyunda farkındalık yaratılacaktır.
H3.5- Metroloji, standardizasyon, akreditasyon ve uygunluk değerlendirmesi konularında, yurtiçi-yurtdışı etkinlikler yapılarak ilgili taraflarla işbirliği içinde stratejiler geliştirilecek, bunlara yönelik uygulamalar koordine edilecektir.
H3.6- Yasal metroloji kapsamındaki ölçü ve ölçü aletleri ile hazır ambalajlı mamullerin ilgili teknik düzenlemesine uygun olarak piyasaya arzı sağlanacaktır.
H3.7- Yasal metroloji alanında izlenebilirlik etkinleştirilecektir.
H3.8- Sicil ve bilgi sistemleri aracılığıyla sanayi işletmelerine ilişkin veriler elde edilecek, sanayiye ilişkin istatistiklerin üretilmesine ve analizler yapılmasına yönelik altyapı güçlendirilecektir.
H3.9- Çevre ve iklim değişikliği konularındaki gelişmeler takip edilecek, sanayi politikalarının oluşturulması sürecinde değerlendirilecek ve gerekli tedbirlerin alınmasına yardımcı olunacaktır.
H3.10- Sanayi ürünlerine ilişkin teknik düzenlemeler uyumlaştırılacak, uygunluk değerlendirme altyapısı güçlendirilecek ve sanayiye ilişkin belgelendirme çalışmaları etkin hâle getirilecektir.
H3.11- Ulusal Geri Dönüşüm Strateji Belgesi ve Eylem Planı hazırlanacak, uygulanacak ve izlenecektir.
H3.12- Verimlilik artırma tekniklerine ve temiz üretim uygulamalarına yönelik bilinç düzeyi ülke genelinde artırılacaktır.
H3.13- Danışmanlık ve eğitim hizmetleriyle, verimlilik artırma tekniklerine ve temiz üretim/eko-verimlilik uygulamalarına yönelik teknik kapasite artırılacaktır.
H3.14- Kurum ve kuruluşlarda verimlilik artırma teknikleri ve temiz üretim/eko-verimlilik konusunda sistem ve personelle ilgili belgelendirme ve ödüllendirme mekanizmaları geliştirilecektir.
H3.15- Ülke çapında yürütülecek programlar aracılığıyla verimlilik artırmaya yönelik çalışmaların yaygınlaştırılması sağlanacaktır.
H3.16- Kaynakların verimli kullanılması ve çevreyle uyumlu üretim prensipleri doğrultusunda, sanayide temiz üretim/eko-verimlilik programlarının uygulanması sağlanacak, bu çerçevede bir Temiz Üretim/Eko-Verimlilik Merkezi kurulacaktır.
H4.1- Kaynakların verimli kullanılmasına, çevreyle uyumlu üretim ilkelerinin benimsenmesine yönelik araştırmalar yapılacak ve ilgili alanlardaki politika oluşturma süreçlerine katkı sağlanacaktır.
H4.2- Verimlilik ve temiz üretim/eko-verimlilik ile ilgili bilimsel kapasite güçlendirilecek, ilgili alanlarda faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlarla ilişkiler geliştirilecektir.
H4.3- Verimlilik araştırmalarının bilimsel literatüre kazandırılmasına, verimlilik alanındaki gelişmelerin ve iyi uygulamaların yaygınlaştırılmasına yönelik süreli ve süresiz yayınlar yapılacaktır.
H4.4- Uluslararası standartlara uygun verimlilik gösterge ve istatistikleri oluşturularak iktisadi ve sosyal politika belirleme süreçlerinde ve araştırma çalışmalarında kullanılacak veriler sağlanacak ve ilgili analizler yapılacaktır.
H4.5- Politika belirleme ve araştırma çalışmalarında kullanılmak üzere temiz üretim/eko-verimlilik ile ilgili makro düzeyde gösterge ve istatistikler oluşturulacak ve uygun analizler yapılacaktır.
H4.6- Sanayinin genel ve sektörel sorunları takip edilecek ve çözüm önerileri üretilecektir.
H4.7- Sanayi ile ilgili konularda analiz ve değerlendirmelerde bulunulacak ve sektörlere rehberlik edilecektir.
H5.1- Bakanlık bünyesinde planlı çalışma kültürünün yerleşmesi sağlanacaktır.
H5.2- İç denetim faaliyetlerinin etkinliği artırılarak, Bakanlık kaynaklarının ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına göre kullanılması sağlanacaktır.
H5.3- Sunulacak rehberlik hizmetleriyle, Bakanlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmesi, mevzuata, plan ve programlara uygun çalışması sağlanacak, Bakanlık teşkilatının her türlü faaliyet ve işlemleriyle ilgili olarak teftiş, inceleme ve soruşturmaların etkinliği artırılacaktır.
H5.4- Bakanlığın görev ve faaliyetleri kapsamında uygulanan mevzuat güncellenecek ve sadeleştirilecektir.
H5.5- Hukuk hizmetlerinin etkinliği artırılacak, Bakanlık lehine sonuçlandırılan dava oranı yükseltilecektir.
H5.6- Bakanlık kadro yapısı, üstlenilen görevler ve sunulan hizmetlere uygun hale getirilecek, ihtiyaca uygun sayı ve nitelikte personel istihdam edilecektir.
H5.7- Personelin yetkinlikleri ve kapasitesi artırılarak kariyer ve liyakat esaslarına göre görevde yükselmeleri sağlanacaktır.
H5.8- Merkez ve taşra teşkilatının fiziksel altyapısı iyileştirilecek ve geliştirilecektir.
H5.9- Merkez ve taşra teşkilatında, kaliteli ve hızlı hizmet sunulmasına yönelik olarak, bilişim sistemleri ve e-hizmet sunma olanakları geliştirilecek, sistemlerin güvenliği ve sürekliliği sağlanacak, paydaşlarla ve e-Devlet yapısıyla entegrasyon güçlendirilecektir.
H5.10- Bakanlık idari hizmetleri etkinleştirilecek, çalışanların iş tatmininin ve motivasyonunun artırılmasına yönelik sosyal hizmetler geliştirilecektir.
H5.11- Bilim, sanayi ve teknoloji alanlarında diğer ülkelerle işbirliği daha ileri bir seviyeye çıkarılacak, karşılıklı bilgi ve tecrübe alışverişinde bulunulacaktır.
H5.12- CIP Programı ve IPA I bileşeni kapsamında tanıtım ve koordinasyon çalışmaları gerçekleştirilecektir.
-
Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.
-
Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.
faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:
Performans Programları
- 2017 Performans Programı (indir)
- 2016 Performans Programı (indir)
- 2015 Performans Programı (indir)
- 2014 Performans Programı (indir)
- 2013 Performans Programı (indir)
Faaliyet Raporları
- 2017 Faaliyet Raporu (indir)
- 2016 Faaliyet Raporu (indir)
- 2015 Faaliyet Raporu (indir)
- 2014 Faaliyet Raporu (indir)
- 2013 Faaliyet Raporu (indir)
Hızlı Erişim
Yürürlükteki Stratejik Planlar
Hazırlanan Stratejik Planlar