2013-2017 dönemi Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Stratejik planı

  • Stratejik Plan Sunuş
  • Stratejik Amaçlar
  • Stratejik Hedefler
  • Performans Programları
  • Faaliyet Raporları
  • Bilindiği gibi, özellikle 1980’li yıllardan bu yana tüm dünyada köklü ve hızlı bir değişim ve gelişim yaşanmaktadır. Küreselleşme ve teknolojik gelişmeler ile birlikte hız kazanan değişim süreci, tüm toplumların gerek sosyo-ekonomik, gerekse kültürel hayatında dönüşümlere yol açmış, kamu yönetimine ilişkin temel kavram ve değerler ile kamu örgütleri de kaçınılmaz olarak bu süreçten etkilenmiştir.

    Kamu hizmetlerinin geleneksel yol ve yöntemlerle görülmesinde yaşanan aksaklıklar, kamu yönetimini geleneksel anlayışı terk ederek yeni arayışlar içine girmeye zorlamış ve gelişmiş Avrupa ülkelerinden başlayarak birçok ülkede verimliliği, saydamlığı, hesap verebilmeyi, vatandaş odaklı hizmet anlayışını ve uzmanlaşmayı ön plana çıkaran yeni kamu yönetimi anlayışını gündeme getirmiştir.

    Ülkemizde de özellikle 2002 yılından itibaren kamu yönetiminde köklü bir reform hareketi başlatılmıştır. Reformun en önemli unsurlarından birisini, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile yönetim sistemimize dahil edilen stratejik yönetim anlayışı oluşturmuştur.

    Ülkemizdeki hızlı şehirleşme; bir taraftan plansız ve çarpık yapılaşmaya neden olurken, diğer taraftan da doğal kaynakların ölçüsüz kullanılmasına ve çevre kirliliğine yol açmıştır. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı; bu sorunların kalıcı bir şekilde çözümünü sağlamak amacıyla, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ve Çevre ve Orman Bakanlığı’nın çevre kanadının birleştirilmesi ile 04.07.2011 tarihinde kurulmuştur.

    Bakanlığımız kuruluşundan itibaren, sürdürülebilir çevre ve yaşanabilir yerleşmeler oluşturmak;ülke çapında kentsel dönüşümü başlatmak ve şehirlerimizin marka değerlerini artırmak ana gayeleri doğrultusunda yapılanmasını süratle tamamlamış ve çalışmalarına başlamıştır.

    Katılımcı bir yaklaşımla hazırlanan Bakanlığımızın bu ilk Stratejik Planının, bu gayelerimize ulaşmada önemli katkılar yapacağına olan inancımla, hazırlanma sürecinde görev alan Bakanlığımız personeli ile dış kurum ve kuruluş temsilcilerine teşekkür eder, Planın başarı ile uygulanmasını ve ülkemize hayırlı olmasını dilerim.

    Erdoğan BAYRAKTAR 

    Çevre ve Şehircilik Bakanı

  • A1- Sağlıklı, güvenli ve mekân kalitesi yüksek yerleşmeleri oluşturmak için; mekânsal planlama, kentsel dönüşüm proje ve uygulamaları ile altyapı hizmetlerini yürütmek, ulusal coğrafi bilgi sistemini kurmak

    A2- Çevre kirliliğini önlemek, çevre standartlarını yükseltmek, iklim değişikliği ile mücadele etmek ve tabiat varlıklarını koruyarak geliştirmek

    A3- İnşaat yapım teknikleri ve mesleki hizmetlere ilişkin ilke ve esasları belirlemek, etkin ve izlenebilir kayıt ve denetim sistemini oluşturarak kaliteli ve güvenli yapılaşmayı sağlamak.

    A4- Hızlı ve kaliteli hizmet sunumu için kurumsal kapasite gelişimini sağlamak.

  • H1.1- Şehircilik, planlama, imar ve altyapı mevzuatı yeniden düzenlenecektir.

    H1.2- Marka şehirler hedefine ulaşmak üzere her tür ve ölçekteki mekana yönelik harita, planlama ve kentsel tasarıma ilişkin çalışmalar yürütülecektir.

    H1.3- Kentsel Gelişme Stratejisi ve Eylem Planında belirlenen strateji ve eylemler izlenecektir.

    H1.4- Yerleşmelerin planlı gelişmesi ve sağlıklı şekilde düzenlenmesi için yerel yönetimler desteklenecek ve rehberlik edilecektir.

    H1.5- Jeolojik–jeoteknik etüt ve mikrobölgeleme etüt raporları onaylanacak ve seçilecek bölgelerde mikrobölgeleme etüt çalışmaları tamamlanacaktır.

    H1.6- Dönüşüm, yenileme ve rezerv yapı alanlarının belirlenmesi, bu alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli yapıların tespit, tasfiye, iyileştirme ve yenilenmelerine dair iş ve işlemler ile dönüşüm alanlarındaki altyapı projeleri yapılacaktır.

    H1.7- Ülke genelinde teknik altyapının durum tespiti ve envanter çalışması ile ilgili usul ve esaslar tamamlanacak; mahalli idarelere, altyapı tesislerinin yapımı ve verimli işletilmesi için teknik destek verilecek; altyapı birlikleri kurulması konusunda işbirliği ve koordinasyon sağlanacaktır.

    H1.8- 2017 yılı sonuna kadar ulusal coğrafi bilgi sistemi kurulacak, coğrafi bilgilere elektronik ağ ortamında erişim, ortak bir altyapı üzerinden sağlanacaktır.

    H1.9- Coğrafi verilere ilişkin içerik ve değişim standartları belirlenecek; veri setlerinin ulusal coğrafi bilgi sistemine uyumlaştırılması 2017 yılı sonuna kadar sağlanacaktır.

    H2.1- Plan dönemi sonuna kadar belediye nüfusunun en az % 85’ine atıksu arıtma hizmeti verilecektir.

    H2.2- Plan dönemi sonuna kadar mevcut atık altyapı tesislerinin tümü iyileştirilecek ve atık bertaraf hizmeti verilen nüfus oranı %85’e çıkarılacak, geri kazanılabilir nitelikteki atıkların en az yarısının kaynağında ayrı toplanması ve bu atıkların en az %75 oranında geri kazanımı sağlanacaktır.

    H2.3- Plan dönemi sonuna kadar; hava kalitesi değerlendirmeleri yapılarak hava kalitesi bültenleri yayımlanacak, hava kirleticileri için ulusal emisyon envanteri ve projeksiyonları hazırlanacak, 5 büyükşehirde yoğun demiryolu, otoyollar ve sanayi alanları için stratejik gürültü haritaları hazırlanacaktır

    H2.4- Plan dönemi sonuna kadar entegre kirlilik önleme konusunda temiz üretim ve en iyi tekniklere yönelik rehber dokümanlar hazırlanacak, en az 5 sektörde uygulamaya geçilecek, 2015 yılından itibaren yeni tesisler için entegre çevre izni uygulamasına başlanılacaktır.

    H2.5- Plan döneminde İklim Değişikliği Eylem Planı (İDEP) uygulanacak ve izlenecek, uluslararası yükümlülüklerin gerektirdiği raporlar hazırlanacak, Ozon Tabakasını İncelten Maddelerin (OTİM) alternatiflerine en az %50 oranında geçiş sağlanacaktır.

    H2.6- AB REACH Tüzüğü kapsamında kısıtlanmış / yasaklanmış madde grubunda yer alan 20 kimyasal maddenin kullanımı kısıtlanacak/yasaklanacak, büyük endüstriyel kaza riski taşıyan toplam 250 kuruluş için acil durum planlarının hazırlanması sağlanacak ve planların tatbikatı gerçekleştirilecektir.

    H2.7- Plan dönemi sonuna kadar kara ve deniz kaynaklı kirleticilerin azaltılması için; atık alım ve takip sistemi iyileştirilecek, kıyı tesislerine ilişkin acil müdahale planlarının %100’ü tamamlanacak, 28 kıyı ili için kirlilik haritaları çıkarılacak ve deniz çöpleri eylem planları hazırlanacaktır.

    H2.8- Çevre politikalarının etkin uygulanmasına yönelik ekonomik araçların geliştirilmesi sağlanacaktır.

    H2.9- 2017 yılının sonuna kadar stratejik çevresel değerlendirme uygulamaları tüm sektörlere yaygınlaştırılacaktır.

    H2.10- 2017 yılının sonuna kadar ÇED sürecinin ve çevre yeterlik hizmetlerinin elektronik ortamda gerçekleştirilmesi sağlanacaktır.

    H2.11- Etkin çevre denetimi ve yaptırımı sağlanacaktır.

    H2.12- Çevre izni ve lisansı belgesi çevreye kirletici etkisi olan tüm işletmelere yaygınlaştırılacak, 2017 yılı sonuna kadar çevreye duyarlı yaklaşım gösteren, işletmelere ilişkin belgelendirme sistem alt yapısı oluşturulacak, ürün ve hizmetlerin çevresel duyarlılık etiketi ile ödüllendirilmesi sağlanacaktır.

    H2.13- 2014 yılı sonuna kadar 8 bölgede temiz hava merkezi kurularak hava kalitesi izleme istasyonu sayısı 125’den 331’e çıkarılacak, plan dönemi sonuna kadar izleme ağının ilçe merkezlerinde yaygınlaştırılması sağlanacaktır.

    H2.14- Çevre laboratuarlarına ön yeterlik / yeterlik belgesi verilmeye devam edilerek 2017 yılının sonuna kadar Çevre Referans Laboratuvarında analiz ve ölçümlerin kalitesi arttırılacak, alıcı ortam, atıksu ve baca gazı emisyon izleme çalışmaları çevrimiçi (gerçek zamanlı) yürütülecektir.

    H2.15- Plan dönemi içerisinde, korunan alanlarının tescil, onayı ve ilanı ile ÖÇK Bölgeleri, tabiat varlıkları ve doğal sit alanlarının tespit, tescil, değerlendirme ve uygulamaları gerçekleştirilecektir.

    H2.16- Korunan alanlarının; bütünleşik alan yönetimi yaklaşımı çerçevesinde ulusal ve uluslararası işbirliğiyle doğal ve kültürel değerlerin araştırılması, korunması ve izlenmesi sağlanacaktır.

    H2.17- Korunan alanların her tür ve ölçekte planlanması, projelendirilmesi ve uygulanması ile yönetilmesi sağlanacaktır.

    H2.18- 2017 yılının sonuna kadar IPA Çevre Operasyonel Programı kapsamındaki fonlar etkin şekilde kullanılacak, belediyelerin altyapı ihtiyaçları karşılanacaktır.

    H3.1- Yapı müteahhitleri belgelendirilerek takip sistemi geliştirilecek, fen adamları, şantiye şefleri ve yetki belgeli ustaların denetlenmesi sağlanacaktır.

    H3.2- Güvenilir ve şeffaf bir yapı kooperatifçiliği için mevzuatta düzenlemeler yapılacak, “e-kooperatif Otomasyon Sistemi ”nin etkinliğinin arttırılması sağlanacaktır.

    H3.3- Binalarda enerji verimliliği konusunda farkındalık artırılacak, 2017 yılına kadar tüm binaların enerji kimlik belgesi alması ve enerji verimli hale gelmesi sağlanacaktır.

    H3.4- Yapılara ilişkin genel ilke ve esaslar, mimarlık ve mühendislik kuruluşları ile bilirkişiliğe, mimarlık ve mühendislik hizmetlerine ilişkin mevzuat düzenlemeleri yapılacak, yerleşme ve yapılaşma konularına ilişkin görüş verilecek ve rehberlik edilecektir.

    H3.5- Yapı malzemelerine ilişkin mevzuat geliştirilecek, piyasa gözetim ve denetim sisteminin etkinleştirilmesi sağlanacak, laboratuar deney kapasiteleri arttırılacaktır.

    H3.6- Plan dönemi içerisinde teknik müşavirlik sistemi geliştirilecek ve her ilde yapı denetim çalışmaları sahada etkin şekilde yürütülecektir.

    H3.7- Kamu Kurumlarına ait inşaat ve esaslı onarım ile güçlendirme işlerine ilişkin hizmet kapasitesi arttırılacaktır.

    H3.8- Bakanlık portföyündeki yapı proje sayısı arttırılacak, tüm projeler elektronik ortama aktarılacak ve 2017 yılı sonuna kadar 81 ilde kırsal yerleşmelerde örnek projeler ve çalışmalar yapılacaktır.

    H3.9- Plan dönemi içerisinde kamu binalarının depreme karşı güçlendirme ihtiyacını tespit etmek üzere ayrıntılı kamu yapıları envanter çalışması yapılacaktır.

    H3.10- Plan dönemi içerisinde İskân Kanunu kapsamında hak sahiplerinin tamamının iskân talepleri karşılanacak ve hayat standartlarını yükseltmek üzere gerekli destek verilecektir.

    H3.11- Yapım uygulamalarıyla ilgili ortak terminoloji ve teknik şartlar ile birim fiyat ve maliyetler oluşturulacak; çevre ve imar mevzuatı ile yapım sözleşmelerinde ortaya çıkan anlaşmazlıklar ve sorunların çözümüne katkıda bulunulacaktır.

    H4.1- Bakanlığın kurumsal kimliğini güçlendirecek faaliyet ve projeler gerçekleştirilecek, rehberlik ve denetim faaliyetleri arttırılacaktır.

    H4.2- Plan dönemi süresince Bakanlık bilişim altyapısı yeniden yapılandırılacaktır.

    H4.3- Bakanlık görev tanımı ile uyumlu nitelikli ve uzman personel istihdamına yönelik etkin bir insan kaynakları yönetimi sağlanacaktır.

    H4.4- Uluslararası ilişkiler ve Avrupa Birliği müktesebatı uyumlaştırma çalışmaları kapsamında kurumsal kapasite artırılmasına yönelik çalışmalar ve ulusal yükümlülüklerin yerine getirilmesini sağlayacak faaliyetler sürdürülecektir.

  • Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.

  • Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.

    faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:

Performans Programları
Faaliyet Raporları

Hızlı Erişim

Yürürlükteki Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]

[Belediyeler]

[İl Özel İdareleri]

[KİT'ler]

Hazırlanan Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]