2012-2016 dönemi İletişim Başkanlığı Stratejik planı

  • Stratejik Plan Sunuş
  • Stratejik Amaçlar
  • Stratejik Hedefler
  • Performans Programları
  • Faaliyet Raporları
  • Türk kamu yönetiminde 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile başlayan Stratejik Planlama uygulamasını hedef olarak belirleyen Performans Esaslı Bütçelemeye geçiş, kurum kaynaklarının etkin kullanımı, saydamlığı, ölçülebilirliği ve hesap verilebilirliği ön plana çıkarmıştır. Stratejik planlar ile yürütülen çalışmaların amacı ülkemizin, dünya ekonomik, siyasal ve kültürel değerleriyle entegrasyonuna ve kurumlarımızın daha çağdaş ortamlarda çalışmasına katkıda bulunmaktır. Bu anlayış ve çerçeve içinde Basın-Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü, I. Stratejik Planını 2009-2013 yıllarını kapsamak üzere hazırlamış ve uygulamasına devam etmektedir.

    Basın-yayın ve enformasyon alanındaki hızlı gelişim, haberin küresel düzeyde erişim hızı, habere konu olan yorum ve görüntülerin ülke kamuoylarının oluşmasındaki işlevi, Basın-Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü (BYEGM) tarafından merkez, yurt içi ve yurt dışı teşkilatı vasıtasıyla yürütülen, çok geniş bir yelpazede yoğunlaşan görev ve hizmetleri daha önemli kılmaktadır. İfade ve basın özgürlüğünün gelişmesi, ülkemizin dünya kamuoyuna gerçekçi şekilde tanıtılması, ülke dışındaki gelişmelerin zamanında ve gerçek verilere dayalı olarak izlenmesine imkân sağlamak doğrultusunda çalışmalar yürütülmesinin, 2012-2016 yıllarını kapsayan II. Beş Yıllık BYEGM Stratejik Planı’nda tespit edilen amaç ve hedeflere ulaşılmasıyla yakından ilişkili olduğu görülecektir.

    2012-2016 yıllarını kapsayan II. Beş Yıllık Stratejik Planı hazırlayan Basın-Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğümüz çalışanlarını kutlar, çalışmaların basın-yayın ve medya alanındaki gelişmelere olumlu katkıda bulunmasını dilerim.


    Bülent ARINÇ

    Başbakan Yardımcısı

  • A1- Haber hizmetlerinin yaygınlaştırılmasında bilimsel ve teknolojik gelişmelerden yararlanılarak, haber-yoruma dayalı içerik değerlendirmelerinin zenginleştirilmesi ve artırılması.

    A2- Devlet politikaları doğrultusunda ülke tanıtımına katkıda bulunacak yayınlar üretilmesi.

    A3- Yurt içi ve yurt dışında basına yönelik hizmetlerin artırılması.

    A4- Türkiye’nin tanıtımı için enformasyon hizmetlerinin çağdaş ölçütlere uygun hale getirilmesi.

    A5- İfade özgürlüğünün genişletilmesi ve basına yönelik hukuki düzenlemelerin çağdaş normlara uygun şekilde gerçekleştirilmesi yönünde katkı verilmesi.

    A6- İl Müdürlükleri tarafından gerçekleştirilen yerel düzeydeki kurumsal hizmetlerin yaygınlaştırılması ve etkinleştirilmesi.

    A7- Uluslararası düzeyde Türkiye imajının olumlu bir şekilde algılanması yönünde, uluslararası medyanın ulusal politikalar doğrultusunda izlenmesi.

  • H1.1- Haber Dairesi Başkanlığınca, Başkanlık haber sistemine giren haber-yorum-program sayısı iki milyonun (2.000.000) üzerine (2010 yılında sisteme giren haber sayısı 1.392.924) çıkarılacaktır.

    H1.2- Sistem üzerinde işlenen-değerlendirilen-haber, yorum, program sayısı 40 binin üzerine çıkarılacaktır.

    H1.3- Teknolojik altyapı günün değişen ve gelişen teknolojik seyrine göre sürekli yenilenerek geliştirilecektir.

    H1.4- Başkanlık bünyesinde işlenen haber ve yorumlarda oluşturulan özel bültenler içerik ve konularına göre çeşitlendirilecektir.

    H1.5- Haber Dairesi Başkanlığı, olağanüstü durumlarda 24 saat, normal çalışma düzeninde ise üç vardiya halinde haber izleyebilen-işleyebilen kapasite ve personel yapısına kavuşturulacaktır.

    H1.6- BYEGM ve dış temsilciliklerimiz arasında haber otomasyonu, yazılım ve donanım olarak sürekli yenilenecektir.

    H1.7- Başkanlık bünyesinde ağırlıklı olarak İngilizce, Fransızca, Almanca dillerini bilen personel istihdamı, Arapça, İspanyolca Rusça, Çince, Portekizce, Ermenice, İtalyanca, İbranice, Gürcüce, Hırvatça, Sırpça ile İskandinav dillerini (Danimarkaca, Hollandaca ve İsveçce) kapsayacak şekilde yapılandırılacaktır.

    H1.8- Başkanlık bünyesinde istihdam edilen personelin uzmanlaşması sağlanacak, hizmet içi eğitim ve toplam kalite çalışmaları ile hizmet kalitesi arttırılacaktır. (2016 yılının sonuna kadar)

    H1.9- Başkanlık bünyesinde istihdam edilen personelin çalışma saatleri ve ücretleri muadil kurumlardaki sistem esas alınarak yeniden belirlenecektir.

    H1.10- Mevcut olan Bilgi-İşlem Şube Müdürlüğüne ek olarak “Bilişim Teknolojileri Şube Müdürlüğü” adıyla, yeni bir teknik şube müdürlüğü ihdas edilecek, Bilgi-İşlem Şube Müdürlüğünden arşiv görevi ayrılarak yeniden yapılandırılacaktır. Ayrıca dış haberlerin düzenlenmesinden, karar mercilerine sunuluna kadar haber üzerinde işlem, değerlendirme yapmak üzere bir “Değerlendirme Şube Müdürlüğü” ihdas edilecektir.

    H2.1- “Ayın Tarihi” adlı yayın içerik ve nitelik olarak geliştirilecek, internet üzerinden sunulan geçmiş tarihlere (1947’den günümüze kadar yayımlanan tüm sayıları internet sayfamızda yer almaktadır.) ilişkin sayıları araştırmacıların kullanabileceği şekilde formatlanacaktır.

    H2.2- Yerel basının güçlendirilmesine yönelik çalışmalar kapsamında aylık olarak hazırlanan “Anadolu’nun Sesi” gazetesi, uzman personel ve teknolojik alt yapı desteği ile kamuoyunun ilgisini çekebilecek bir içeriğe kavuşturulacak, haftalık gazete haline dönüştürülecek ve baskı sayısı artırılarak köy kahvelerine kadar ulaştırılacaktır.

    H2.3- Günlük, haftalık ve aylık olarak baskısı gerçekleştirilen bülten ve yayınların konu ve içerikleri yenilenerek, sayıları artırılacak ve haftalık bir internet gazetesi yayınlanarak Anadolu Basınının ve kamunun hizmetine sunulacaktır.

    H2.4- Devlet yıllığı olarak nitelendirilen ve 12 dilde basımı yapılan “Türkiye” kitabı gelişmelere göre güncellenip dil sayısı artırılacak, basımının kurumumuz tarafından yapılması sağlanacaktır.

    H2.5- Referans yayınları dizisi ile baskısı gerçekleştirilen ekonomi, dış politika dış ticaret, turizm, eğitim, sinema, kültür, spor ve benzeri konularını içeren İngilizce yayınlar içeriklerinde yıllık güncellemeler yapılarak, İngilizce dışında Fransızca, Almanca, İspanyolca, Arapça ve Rusça olarak dış kamuoyunun bilgisine sunulacaktır.

    H3.1- Yerel basının güçlendirilmesi amacıyla eğitim programları düzenlenecektir.

    H3.2- Kurum fotoğraf arşivinin güncelleştirilmesi ve zenginleştirilmesi amacıyla Türkiye genelinde kapsamlı bir tarama görüntüleme çalışması gerçekleştirilecektir.

    H3.3- İletişim Teknolojilerindeki gelişmeler paralelinde teknolojik alt yapı yenilenecek, sektör içerisinde uzmanlaşmış personel istihdam edilecek ve hizmet içi eğitim sürekli hale getirilecektir.

    H3.4- Sektör temsilcilerinin yer aldığı bir komisyon tarafından verilen, sekreterya işlemleri BYEGM tarafından yürütülen basın mensuplarının çalışmalarını hızlı ve etkin bir şekilde yürütmeleri amacıyla hazırlanan basın kartlarına teknolojik ve görünüm yönüyle yeni bir şekil kazandırılacaktır.

    H3.5- Basın kartı başvurusu dijital ortamda yapılacak, basın çalışanlarına ait şahsi bilgiler, teknolojik alt yapı desteği ile dijital ortamda arşivlenecektir.

    H3.6- Cumhurbaşkanı ve Başbakanın yurt içi ve yurt dışı temasları yakından izlenecek, devlet arşivi açısından büyük önem taşıyan bu ziyaretlere ilişkin fotoğraflama çalışmaları yeniden düzenlenecektir.

    H3.7- Nadir eserlerin de içerisinde yer aldığı kütüphane hizmetleri yeni bir fiziki ve teknolojik alt yapıya kavuşturulacak, tasnifi yapılmayan eserler hızlı bir şekilde değerlendirilip, nadir ve el yazma kitaplar günümüz Türkçesine çevrilerek araştırmacılar ve kamuoyunun hizmetine sunulacaktır.

    H3.8- Yayınevleri ve ülkemizdeki iletişim fakülteleri ile ortak bir çalışma kapsamında, başta iletişim konusu olmak üzere, siyasi, ekonomi ve sosyal içerikli araştırmalara yer veren yayınlar kütüphanemize kazandırılarak basın yayın ve iletişim konusunda bir “ihtisas kütüphanesi” oluşturulacaktır.

    H4.1- Yabancı basın organlarının ve bunların mensuplarının çalışmalarını kolaylaştırıcı tedbirlerin alınması ve uygulanması, bunlar için sürekli ve geçici basın merkezleri kurulması, yönetilmesi sürdürülecektir.

    H4.2- Ülkemizin AB ülkeleri, Balkanlar, Orta Asya, Kafkasya, Rusya Federasyonu vb. ülkelerle diplomatik ilişkileri geliştirme politikası çerçevesinde Başkanlığımızda yurt dışında ülkemiz lehine kamuoyu oluşturmak amacıyla basın mensubu mübadelesi de dahil olmak üzere, basın, yayın ve enformasyon alanındaki mevcut bağları güçlendirmeye yönelik çalışma ve faaliyetlerine devam edecektir.

    H4.3- Tanıtma ve aydınlatma faaliyetleri çerçevesinde, çeşitli temas ve incelemelerde bulunmak üzere ülkemize gelen yabancı medya mensuplarının birinci elden bilgi edinmelerini sağlamak amacıyla kamu kurum ve kuruluşları ve özel kuruluş yetkilileriyle görüşmelerine yönelik düzenlemelere devam edilecektir.

    H4.4- Kamu Diplomasisi hedef ve stratejileri tespit edilerek, planlaması yapılacak ve uygulanmasına ilişkin faaliyetlere katkı sağlanacaktır.

    H4.5- Türkiye’nin tanıtımını sağlayacak genel ve özel araştırmalarla projelerin hazırlanması veya gerektiğinde uzman kişi ve kuruluşlara yaptırılması sürdürülecektir.

    H4.6- Önceki yıllarda olduğu gibi dış tanıtma faaliyetlerinin yönlendirilmesine ve bu amaçla bütün kamu kuruluşları ve özel kuruluşlarla işbirliği yapılmasına çalışılacaktır.

    H4.7- Yurt dışı basın müşavirlikleriyle koordinasyon halinde çalışma planlarının belirlenmesine devam edilecektir.

    H4.8- Genel Müdürlüğün kurulduğu günden bugüne kadar olduğu gibi, Türkiye hakkında yapılan propaganda faaliyetleri izlenecek, değerlendirilecek ve ilgili kamu kurumları ile işbirliği sağlanacak, gerekli karşı tedbirler alınacaktır.

    H4.9- Dünyadaki önemli projeler arasında yer alan ve ülkemizin en büyük yerel kalkınma hamlelerinden olan Güneydoğu Anadolu Projesinin siyasi olarak tanıtılması yolunda önceki yıllardan beri sürdürdüğümüz yabancı basın-yayın mensuplarına yönelik faaliyetlere devam edilecektir.

    H4.10- 2005 tarihinde Avrupa Birliği ile tam üyelik müzakerelerine başlanması nedeniyle, AB ülkeleri basın mensuplarına yönelik olarak ülkemizi tanıtma faaliyetlerine hız kazandırılacaktır.

    H4.11- Yabancı devlet ve hükümet yetkililerinin ülkemize yaptıkları resmi ziyaretlerde, özellikle refakatlerinde gelen basın mensupları için basın merkezi kurma, heyetin temaslarını izlemelerine yardımcı olma yönündeki tedbir ve faaliyetlere devam edilecektir.

    H4.12- Yabancı ülkelerle diplomatik ve ikili ilişkilerin geliştirilmesi politikası çerçevesinde yabancı gazetecileri bilgilendirme programları Dışişleri Bakanlığı ile koordinasyon halinde sürdürülecek, aynı şekilde diğer kamu kurumlarının ev sahipliğinde Türkiye’de yıl içerisinde düzenlenecek uluslararası organizasyonlarda basına yönelik düzenlemeler yapılacaktır.

    H4.13- ABD’de özellikle Ermeni lobisinin Türkiye aleyhindeki faaliyetlerine basın yoluyla karşılık vermek ve bu lobinin her yıl ABD Kongresine yönelik kampanyasını etkisiz kılmak amacıyla, bu ülkeden basın mensuplarının ülkemize davet edilerek ağırlanmalarına, konferans verecek uzmanların mübadelesine, Genel Müdürlüğümüzün tanıtıma yönelik yayınlarının dağıtımına devam edilecektir.

    H4.14- Özellikle son yıllarda bir takım ülkelerde izlenen Ermeni yanlısı politikaların ivme kazanması ve Türkiye aleyhinde yayınlanan olumsuz ve ön yargılı makale ve yazılarda artış kaydedilmesi nedeniyle, bu tür ülkelerden basın mensupları ve kanaat önderlerinin ülkemize davet edilerek, bu konuda bilgilendirilmeleri projesi devam ettirilecektir.

    H4.15- Türkiye’deki yerleşik yabancı basın-yayın mensuplarının resmi yetkililerle ve Türk basını ile biraya getirilmelerini teminen mutat toplantılar düzenlenecektir.

    H4.16- Yıl içerisinde programlanmış hizmetler dışında, dünyada meydana gelecek olaylara göre, gerekli görülecek organizasyon hizmetleri yerine getirilecektir.

    H4.17- Türkiye’de geçici ve yerleşik olarak bulunan basın mensupları temas halinde olan Genel Müdürlüğümüz mensuplarının, bu temaslarında yabancı medya mensuplarının ülkemiz ile ilgili doğru bilgi ve yaklaşımları edinmelerine yardımcı olmaları, ülkemizin hem siyasi hem de kültürel tanıtımının en iyi şekilde yapılmasına katkı sağlayacaktır. Personelimizin vereceği temel ve genel bilgilerin yanı sıra, ülkemizdeki tüm yerleşik yabancı gazetecilerin de yararlanacakları faaliyet ve programların düzenlenmesine devam edilecektir.

    H4.18- “İkili kültürel değişim programları” kapsamında, iletişim alanındaki düzenlemelerin belirlenmesi konusunda Dışişleri Bakanlığı ile işbirliği sürdürülecektir.

    H5.1- Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kapsamında uluslararası gelişmeleri ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi İçtihatları takip edilerek, iç hukuka uygulanacak bölümler konusunda ilgili merci ve kurumlara gerekli bilgiler sunulacaktır.

    H5.2- İfade özgürlüğünün geliştirilmesi yönünde düzenlenecek organizasyonlara yoğun katılım sağlanacak, kamuoyunun bilgilendirilmesi yönünde çaba sarf edilecektir.

    H5.3- Basın kuruluşları ve medya mensuplarının konusunu oluşturduğu hukuki davalar izlenecek, aylık ve yıllık olarak konuya ilişkin raporlar hazırlanacak, yasaların uygulanması veya eksiklikleri yönünde yasama/yönetim organlarına öneriler sunulacaktır.

    H5.4- Kurum personeli, sahip olunan haklar ve kamusal sorumluluklar konusunda periyodik olarak meslek içi eğitime tabii tutulacaktır.

    H5.5- Yasama organı tarafından basına yönelik hukuki düzenlemeler yapılması durumunda, uzman hukukçu ve sektör temsilcilerinin geniş katılımla yer aldığı Koordinasyon Kurulu oluşturulacak, AB müzakere süreci ve çağdaş gelişmeler doğrultusunda öneri/tasarılar hazırlanmasına ortam yaratılacaktır.

    H5.6- Kurum tarafından yerel basın başta olmak üzere medya mensuplarına yönelik gerçekleştirilecek etkinliklerde, yasal sorumluluk ve haklar konusunda bilgilendirmeye ağırlık verilecektir.

    H6.1- İl müdürlükleri, Genel Müdürlük çalışmaları hakkında, yerel medya mensuplarını bilgilendirmek amacıyla periyodik olmayan toplantılar düzenleyecektir.

    H6.2- Hükümet faaliyetlerinin kamuoyuna duyurulması amacıyla yerel medyanın gündemini belirlemek için yerel medya ile ortak çalışma ortamı yaratılacaktır.

    H6.3- Yerel medya mensuplarının çalışmalarını kolaylaştırıcı tedbirleri alacaktır.

    H6.4- Bölgesel ödül törenleri düzenleyerek yerel medyanın daha titiz çalışması teşvik edileceği gibi, il müdürlükleri ile ilişkileri artırılacaktır.

    H6.5- Bölgede bulunan basın-meslek kuruluşları okulları ve iletişim fakülteleri ile işbirliği yaparak medya mensuplarının mesleki bilgilerini artırıcı çalışmalar gerçekleştirilecektir.

    H6.6- İlde yapılacak hükümet faaliyetlerine aktif olarak katkı sağlayacaktır.

    H7.1- Yurt dışı büroların bulundukları ülkelerde görev yapan Türk basın mensupları ile ilişkilerin geliştirilmesi ve bu kişilerin mesleki çalışmalarının kolaylaştırılması amacıyla çalışmalar yapılacaktır.

    H7.2- Gerek medyanın küresel ölçüde izlenmesi gerek tanıtım ağının etkinleştirilmesi amacıyla, mevcut durumda Avrupa’da yoğunlaşan teşkilat yapılanması komşu ülkelerde, hassas bölgelerde ve dış politika ile milli çıkarlar bakımından öncelik taşıyan ülkeler başta olmak üzere genişletilecektir.

    H7.3- Basın Müşaviri/Ataşesi olarak atanacak memurların nitelik ve niceliklerinin, asıl görevlerinden biri olarak medya kuruluşları, mensupları, kanaat önderleri ve sivil toplum örgütleri çalışanları ile kurulacak ilişkilerin önemi göz önünde bulundurularak, bu göreve en uygun seviyeye çıkarılması sağlanacaktır.

    H7.4- Yabancı basın mensuplarının Türkiye’ye yapacakları ziyaretler konusunda Dışişleri Bakanlığı başta olmak üzere, yurt dışı teşkilatı bulunan diğer kuruluşlarla koordinasyonun geliştirilmesi yönünde çalışmalar yapılacaktır.

    H7.5- Yurt dışı bürolarda görevlendirilecek kurum personelinin yanı sıra, sekreterlik ve diğer hizmetleri yürüten personelin mesleki gelişimleri ve Türkiye hakkında bilgi ve deneyimlerinin artırılması yönünde çalışmalar yapılacaktır.

  • Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.

  • Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.

    faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:

Performans Programları
Faaliyet Raporları

Hızlı Erişim

Yürürlükteki Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]

[Belediyeler]

[İl Özel İdareleri]

[KİT'ler]

Hazırlanan Stratejik Planlar

[Merkezi İdareler]

[Devlet Üniversiteleri]