2013-2017 dönemi Sağlık Bakanlığı Stratejik planı
- Stratejik Plan Sunuş
- Stratejik Amaçlar
- Stratejik Hedefler
- Performans Programları
- Faaliyet Raporları
-
İnsan…
Önce İnsan…
Eşref-i mahlûkat insan…
Bu düstur ile yola çıktık. Rehberimiz “İnsanların en hayırlısı insanlara hizmet edendir.” oldu. Bu rehberin ışığında evrensel değer ve ölçüleri kullanarak stratejik planımızı hazırladık.
Dünya Sağlık Örgütü sağlık stratejik planını, sağlık sisteminin vizyonunu, amaçlarını ve önceliklerini ortaya koyan belgelerin tümü olarak tanımlamaktadır. Stratejik plan “Herkes için Sağlık” politikasını geliştirecek stratejileri içermelidir. Vatandaşlar, sosyal ve ekonomik açıdan verimli hayat sürecekleri iyi sağlık düzeyine erişmelidir.
İyi sağlık düzeyine erişimi sağlarken ekonomi ve siyasetin hedefi kaynakları etkin kullanmak ve hakkaniyete uygun şekilde dağıtmaktır. Vatandaşımızın bu kaynaklardan adil şekilde faydalanmasını biz hak olarak görüyoruz. Bu hakkın teslimi ancak doğru politikalarla, doğru hedeflerle ve doğru stratejilerle mümkün olabilir. Aziz milletimize sağlık hakkını sağlayan politikaların oluşturulmasında, hedef ve stratejilerin ortaya konulmasında Sağlıkta Dönüşüm Programı dönüm noktası oldu.
Göreve geldiğimiz 2002 yılından bu yana ülke olarak sağlıkta büyük ilerlemeler kaydettik.
“Önce İnsan” diyerek oluşturduğumuz Sağlıkta Dönüşüm Programı ile büyük işler başardık. “Herkes için Sağlık” dedik ve devasa bir dönüşüm gerçekleştirdik. Yüksek sağlık harcamalarının yıkıcı etkisinden vatandaşımızı koruduk ve korumaya devam edeceğiz. Halkımızın ve sağlık çalışanlarımızın güvenli sağlık ortamını geliştirmeye devam edeceğiz.
Dünya'da ender görülen hız ve düzeyde sağlık göstergelerimizi iyileştirerek küresel bir başarı örneği sergiledik. Bu büyük dönüşüm ile her engeli aşabileceğimizi, her hedefe ulaşabileceğimizi gösterdik.
Sağlıkta Dönüşüm Programı'nın 10. yılında Sağlık Bakanlığı olarak ikinci stratejik planımızı hazırladık. Planlamanın merkezine “İnsan”ı alarak yürüttüğümüz çalışmalar sonucunda elinizdeki stratejik plan ortaya çıktı. “Tallinn Şartı” ve “Sağlık 2020” ile uyumlu bu çalışma aşağıdaki şekilde DSÖ/Avrupa’nın övgüsünü aldı:
“Türkiye Sağlık Bakanlığı Stratejik Planı’nın, Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölgesi’ndeki diğer üye ülkeler için Sağlık 2020’nin ulusal bir stratejik plana nasıl dâhil edilebileceğine örnek olması beklenmektedir.” *
Şüphesiz yapılacak düzenlemelerin başarılı olabilmesi, toplumun ve kurumların programa destek vermesine bağlıdır. Ülkemizin küresel sağlığa katkı sağlaması çok sektörlü ve çok boyutlu çalışmalar yapması ile mümkündür. Bu düşünceden hareketle stratejik amaç ve hedeflerimizi “Tüm Devlet, Tüm Toplum” yaklaşımıyla hazırladık.
Bu stratejik planda sağlıklı hayat tarzının benimsendiği ve herkesin sağlık hakkına kolayca eriştiği Türkiye vizyonumuza uygun iddialı hedefler koyduk. Bu hedeflere ulaşarak 2023 yılında dünyanın en mükemmel sağlık sistemleri içerisinde ilk 10’a girmeyi planlıyoruz. Bunu yapacak bilgi, birikim, azim ve kararlılığa sahibiz.
Bakanlığımızın 2013-2017 Stratejik Planı ülkemizi “2023 Lider Ülke Türkiye” hedeflerine taşımada önemli bir kilometre taşı olacaktır. Tüm insanlığın sağlığına önemli katkıda bulunacağına inandığım bu planın hayırlara vesile olmasını diliyorum. Bu yolculukta emeği geçen tüm arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.
* http://www.euro.who.int/
Prof. Dr. Recep AKDAĞ
Sağlık Bakanı
-
A1- Sağlığa yönelik risklerden birey ve toplumu korumak ve sağlıklı hayat tarzını teşvik etmek.
A2- Birey ve topluma erişilebilir, uygun, etkili ve etkin sağlık hizmetleri sunmak.
A3- İnsan merkezli ve bütüncül yaklaşımla bireylerin sağlık ihtiyaçlarına ve beklentilerine cevap vermek.
A4- Türkiye’nin ekonomik ve sosyal kalkınmasına ve küresel sağlığa katkı aracı olarak sağlık sistemini geliştirmeye devam etmek.
-
H1.1- Sağlıklı beslenme alışkanlıklarını geliştirmek, fiziksel aktivite düzeyini artırmak ve obeziteyi azaltmak.
H1.2- Tütün ile mücadeleyi sürdürmek, tütün maruziyeti ve bağımlılık yapıcı madde kullanımını azaltmak.
H1.3- Bireylerin kendi sağlığı üzerindeki sorumluluğunu artırmak için sağlık okuryazarlığını geliştirmek.
H1.4- Üreme sağlığı konusundaki farkındalığı artırmak ve sağlıklı davranışları teşvik etmek.
H1.5- Halkın sağlığını etkileyen acil durumların ve afetlerin sağlık üzerindeki etkisini azaltmak.
H1.6- İş sağlığını iyileştirerek, çalışanların sağlığını ve iyiliğini korumak ve geliştirmek.
H1.7- Çevresel tehlikelerin sağlık üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmak.
H1.8- Sağlığı tüm politikaların merkezine alarak sağlığın sosyal belirleyicileri konusunda etkili eylemlerde bulunmak.
H1.9- Bulaşıcı hastalıklar ve risk faktörleri ile mücadele etmek ve bunları izlemek.
H1.10- Bulaşıcı olmayan hastalıkların görülme sıklığını ve risk faktörlerini azaltmak ve izlemek.
H2.1- Sağlık hizmetlerinin kalitesini ve güvenliğini iyileştirmek.
H2.2- Anne, çocuk ve ergen sağlığını korumak ve geliştirmek.
H2.3- Koruyucu ve temel sağlık hizmetlerinin etkili kullanımını sağlamak.
H2.4- Acil sağlık hizmetlerine uygun ve zamanında erişimi sürdürmek.
H2.5- Birinci basamak sağlık hizmetlerinin rolünü güçlendirerek hizmet entegrasyonunu ve devamlılığını iyileştirmek.
H2.6- Bulaşıcı olmayan hastalıkların komplikasyonlarını kontrol etmek ve azaltmak.
H2.7- Etkililiği ve güvenliği sağlamak için geleneksel, tamamlayıcı ve alternatif tıp uygulamaları ile ilgili düzenlemeleri güçlendirmek.
H2.8- Sağlıkta insan kaynaklarının dağılımını, yetkinliğini ve motivasyonunu iyileştirmeye devam etmek ve sağlıkta insan kaynaklarının sürdürülebilirliğini sağlamak.
H2.9- Sağlık altyapısının ve teknolojilerinin kapasitesini, kalitesini ve dağılımını iyileştirmek ve sürdürülebilirliğini sağlamak.
H2.10- İlaçların, biyolojik ürünlerin ve tıbbî cihazların erişilebilirliğini, güvenliğini, etkinliğini ve akılcı kullanımını sağlamak ve kozmetik ürünlerde güvenliliği tesis etmek.
H2.11- Sağlık hizmet sunumunun izlenmesi, değerlendirilmesi ve kanıta dayalı karar almak için sağlık bilgi sistemlerini geliştirmek.
H3.1- Bireyin kendi sağlığı ile ilgili kararlara aktif katılımını sağlamak için rolünü güçlendirmek.
H3.2- Bedensel, zihinsel, sosyal ya da ekonomik şartları sebebiyle özel ihtiyacı olan kişilerin uygun sağlık hizmetlerine daha kolay erişimini sağlayarak ihtiyaçlarına daha iyi yanıt vermek.
H3.3- Sağlık hizmetlerinin finansmanında hakkaniyet sağlanmasına ve bireylerin finansal riskten korunmasına katkıda bulunmak.
H3.4- Bireylerin aldıkları sağlık hizmetinden ve sağlık çalışanlarının çalışma şartlarından duydukları memnuniyeti artırmak.
H4.1- Hizmet kalitesinden taviz vermeden kanıta dayalı politikalarla sağlık sisteminin finansal sürdürülebilirliğini korumak.
H4.2- Sağlık sistemi performansını izlemek, sağlığa ve milli ekonomiye katkısını kanıtlarıyla ortaya koymak.
H4.3- Sağlık sisteminin öncelikli alanlarında araştırmayı, geliştirmeyi ve inovasyonu teşvik etmek.
H4.4- Sağlık sektörünün ekonomiye katkısını artırmak.
H4.5- Türkiye’de sağlık turizmini güçlendirmek.
H4.6- Küresel ve bölgesel sağlık politikalarının oluşturulmasında ve uygulanmasında liderler arasında olmak.
H4.7- İşbirliği ve kalkınma yardımları aracılığıyla küresel sağlığa katkı sağlamak.
-
Performans programı bir kamu idaresinin stratejik planında yer alan orta vadeli amaç ve hedeflerini yıllık dönemlere dönüştürür. Her yıl için hazırlanan program idarenin ilgili yıla ilişkin öncelikli stratejik amaç ve hedeflerini, performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içerir.
-
Kamu idareleri hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlar. Faaliyet raporlarında idarenin teşkilat yapısı, kaynakları ile temel ilke ve politikalarına, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyet ve projelerine yer verilir. Performans programında yer alan performans ve bütçe hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerine, diğer performans bilgilerine ve bunlara ilişkin değerlendirmeler raporun esasını oluşturur. Aynı zamanda faaliyet raporunda orta ve uzun vadeli hedeflere ulaşılabilmesi sürecinde teşkilat yapısı, teknolojik kapasite gibi unsurlar açısından içsel bir durum değerlendirmesi yapılır. İdarenin üstün ve zayıf yanlarına ve idarenin faaliyet ve hedefleriyle ilgili gelecek yıllardaki öngörülerine yer verilir.
faaliyet raporlarını aşağıda bulabilirsiniz:
Performans Programları
- 2017 Performans Programı (indir)
- 2016 Performans Programı (indir)
- 2015 Performans Programı (indir)
- 2014 Performans Programı (indir)
Faaliyet Raporları
- 2018 Faaliyet Raporu (indir)
- 2017 Faaliyet Raporu (indir)
- 2016 Faaliyet Raporu (indir)
- 2015 Faaliyet Raporu (indir)
- 2014 Faaliyet Raporu (indir)
- 2013 Faaliyet Raporu (indir)
Hızlı Erişim
Yürürlükteki Stratejik Planlar
Hazırlanan Stratejik Planlar